Energijakten

Logoped
står bakom
spelet
Energijakten

Spelet Energijakten

Energijakten motiverar att dricka näringsdryck!

Energijakten är ett innovativt och engagerande spel som motiverar användare att dricka näringsdryck. Varje gång användaren suger i sugröret laddas det digitala batteriet. Och vid varje batteri nivå som nås väntar en förutbestämd belöning. Spelet gör drickandet till en positiv och belönande upplevelse, vilket kan vara särskilt värdefullt för personer som annars har svårt att äta eller dricka.
Varför fungerar Energijakten?

Energijakten bygger på positiv förstärkning

Energijakten bygger på positiv förstärkning, en välkänd metod inom psykologisk och pedagogisk forskning som innebär att beteenden som leder till positiva konsekvenser ökar i frekvens. Denna teori har använts framgångsrikt i flera kliniska arbetssätt, så som positivt beteendestöd.
Logoped Nemo
År av erfarenhet som aktiv logoped

Utvecklades tillsammans med logoped

Med år av erfarenhet som kliniskt aktiv logoped på habiliteringsmottagning har, Nemo Malmgren Lindberg, arbetat med att hjälpa barn och ungdomar med selektivt ätande. Testat nästan allt, från att leka och kladda med mat till att laga, handla och prata om den. Genom detta arbete har Nemo Malmgren Lindberg upptäckt två nycklar till framgång:
  • Glädje och motivation
    Det måste vara roligt och engagerande.
  • Tydlig struktur
    En enkel och målinriktad plan gör hela skillnaden.
Det är med dessa insikter vi skapade spelet, Energijakten, ett smart och roligt sätt att kombinera motivation och struktur. Muggen och spelet är en lösning som hjälper användare att utveckla positiva och hållbara vanor.
Energijakten
Nemo Malmgren Lindberg
Uppdragschef på Kura Omsorg och legitimerad logoped
Hur spelet fungerar

Kom igång med Energijakten

Energijakten gör drickandet både roligt och belönande genom att koppla varje beteende till en positiv belöning. Det gör att hela processen känns motiverande och engagerande!
  1. Börja i liten skala och öka successivt.
    Ingen börjar med att dricka stora mängder på en gång. Starta med små portioner och öka gradvis, så att användaren känner att varje framsteg leder till en belöning.
  2. Välj den näringsdryck som är lättast att dricka.
    Fyll muggen med den näringsdryck som är enklast för användaren att dricka. Varför göra det svårare än det behöver vara?
  3. Skapa attraktiva belöningar.
    För att belöningen ska kännas lockande, se till att användaren inte redan har fått för mycket av det de längtar efter. Om belöningen till exempel är glass, låt användaren längta efter den för att skapa en starkare motivation.
  4. Välj rätt belöning för rätt individ.
    Om användaren inte är intresserad av att dricka, öka eller förändra belöningen för att få den att kännas mer värdefull. Tänk på att ingen skulle vilja spendera en natt i ett spökhus om belöningen var en trasig sparkcykel – men en ny bil? Då skulle motivationen vara mycket högre!
Varför spelet fungerar

Hur kan Sip2play och Energijakten hjälpa er?

För personer som har svårt att äta eller dricka kan det vara svårt att känna glädje eller motivation kring måltider. Genom att använda Energijakten:
  • Drickandet blir lekfullt och belönande aktivitet.
  • Belöningarna skräddarsys efter individens intressen, vilket ökar motivationen.
  • Tydlig struktur gör det lättare att arbeta mot långsiktiga mål.
Bild från spelet 'Kai och Drömriket' som visar huvudpersonen Kai i en magisk värld med flygande öar, glittrande grottor och trolska skogar.
Plattformsspel

Kai och Drömriket

Ett banbrytande äventyrsspel som tar spelaren på en resa genom magiska och mystiska världar. Huvudpersonen Kai, dras in i djupa drömmar där han upptäcker det underbara Drömriket. Varje nivå i spelet representerar en unik dröm som transporterar Kai till nya, fantastiska platser såsom flygande öar, glittrande grottor och trolska skogar.
Läs mer om spelet Kai och Drömriket